Ład przestrzeni jest rezultatem kultury przestrzeni złożonej ze złożoności wzorców, zachowań i zwyczajów funkcjonujących w zmieniających się warunkach.
Szczególne znaczenie w okresie ciągłej transformacji ma kultura relacji pomiędzy przestrzenią prywatną a publiczną, pomiędzy znajdującymi się w niej wartościami kulturowymi i przyrodniczym a presją wąsko i nieprzestrzennie rozumianych interesów ekonomicznych.
Wiedza o kulturze przestrzeni jest szczególnie potrzebna politykom, urzędnikom i działaczom samorządowym, także nauczycielom a również wszystkim, gdyż każdy z nas w mniejszym lub większym zakresie decyduje o kształcie naszej przestrzeni. Podstawowym zadaniem jest znalezienie wspólnego języka opartego o powszechnie zdefiniowane pojęcia, identyfikacja różnic postaw i interesów oraz umiejętność rozwiązywania potencjalnych konfliktów.
W roku 2007 w trakcie debaty, zorganizowanej w ramach Pomorskiego Kongresu Obywatelskiego jej uczestnicy poruszali przede wszystkim kwestie tożsamości i ładu przestrzeni publicznej oraz edukacji, bez której będziemy skazani na planistyczny chaos. Jako najważniejszą kwestię Lucyna Nyka, architekt z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, określiła wypracowanie poczucia społecznej odpowiedzialności za przestrzeń. Zgromadzeni określili, że główną przyczyną braku ładu przestrzennego są braki w systemie zarządzania przestrzenią w kraju oraz zbyt niska aktywność obywatelska. Zdaniem Andrzeja Baranowskiego, ówczesnego Dziekana Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, tożsamość przestrzeni publicznych należy budować oddolnie. Jako obowiązkowe przedmioty do szkół, jego zdaniem powinna zostać wprowadzona kultura regionalna i kultura kształtowania przestrzeni. Powinno funkcjonować forum, gdzie akademicy, praktycy, projektanci, inwestorzy, urzędnicy, dziennikarze, mieszkańcy, prowadziliby debatę na temat architektury, krajobrazu i kształtu przestrzeni. Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska zauważył, że zdecydowanie brakuje debaty publicznej na temat architektury, Stwierdził, że „nie ma elit, które mogłyby wywrzeć jakikolwiek wpływ na decyzje polityków. Obywatelstwo jest za słabe, nie jest niegrzeczne i buntownicze wobec ośrodków decyzyjnych, nie narzuca swojej opinii i zdania. Środowisko akademickie również milczy. Jak wobec tego edukować prezydentów, wójtów, radnych?”
Szkoła Kultury Przestrzeni jest odpowiedzią środowiska akademickiego na tak formułowane potrzeby, które wyrażane są w wielu różnych miejscach kraju. Od kilku lat w Lublinie działa Forum Kultury Przestrzeni, które tworzy lubelską formułę debaty także oddziaływującą w szerszym obszarze. Korzystając z wielu doświadczeń Szkoła Kultury Przestrzeni oferuje zintegrowany program, w którym wykładowcy z różnych dziedzin nauki łączy dążenie do znalezienia i wypracowania wspólnego języka debaty o przestrzeni. Temu mają służyć konferencje i sesje terenowe skupiające się na zagadnieniach kultury przestrzeni badanych jako studia poszczególnych przypadków.
Wiedza o kulturze przestrzeni jako wiedza zintegrowana, wiążąca pojęcia i doświadczenia rozproszone w różnych dziedzinach i specjalnościach, która ułatwia rozwiązywanie konfliktów, przewidywanie i znajdowanie propozycji rozwiązań, podejmowanie decyzji, rządzenie. Procesy rozwoju odbywają się w przestrzeni, która jest jego stymulatorem lub barierą. Rozpoznanie wartości przestrzeni pozwala znaleźć niedostrzegany potencjał rezerw intensywnego rozwoju, pozwala na całościowe ujmowanie rozproszonych w wielu branżach zagadnień co ułatwia bardziej skuteczne zarządzanie na każdym szczeblu władzy samorządowej. Dokumenty Unii Europejskiej definiujące zasady polityki przestrzennej podkreślają znaczenie wartości ładu przestrzeni w skali krajobrazu, miasta i architektury. Wprowadzanie tych zasad wiąże się realizacją istniejących w polskim prawodawstwie zasad partycypacji społecznej, debaty publicznej, przeprowadzania analiz i studiów do czego wiedza o kulturze przestrzeni jest niezbędna. Absolwenci Szkoły Kultury Przestrzeni uzyskują wiedzę o znaczeniu wartości kulturowych w rozwoju miast, regionu i kraju, potrafią te wartości świadomie wykorzystać jako atuty w działalności zawodowej przy wykonywaniu studiów i analiz, przy przeprowadzaniu swoich projektów, programów i planów. Oto główne tematy:
Absolwenci Szkoły Kultury Przestrzeni uzyskują wiedzę o znaczeniu wartości kulturowych w rozwoju miast, regionu i kraju, potrafią te wartości świadomie wykorzystać jako atuty w działalności zawodowej przy wykonywaniu studiów i analiz, przy przeprowadzaniu swoich projektów, programów i planów. Oto główne tematy:
Zajęcia będą składać się z wykładów, ćwiczeń, warsztatów i konwersatoriów. Będą one prowadzone przez wybitnych, specjalistów, ekspertów, praktyków, twórców i badaczy – samorządowców, polityków, urbanistów, planistów, architektów, prawników, kulturoznawców, socjologów, ekonomistów, artystów. Niezależnie od powyższych tematów będzie prowadzone seminarium dyplomowe, na którym będą omawiane tematy związane z praktycznym zastosowaniem zdobywanej wiedzy i umiejętności.